L'aeroporto di Halesworth - Myouth - Ricordi degli anni '70

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L'aeroporto di Halesworth

Modellismo > Aerei > Republic P-47D Thunderbolt
L'aereoporto Royal Air Force Halesworth


Insegne dell'Aereonautica Militare del Regno Unito

Air Force Ensign of the United Kingdom

L'emblema (nella seconda guerrra mondiale) dell' Eighth Air Force

Eighth Air Force - Emblem (World War II)


Mosaico fotografico aereo dell'aereoporto di Halesworth (Holton). I P-47 Thunderbolt del 56th Fighter Group si vedono in movimento sul perimetro e sulla pista principale, il 18 aprile 1944. La foto è stata scattata dal 31st Photographic Squadron, 10th Photographic Reconnaissance Group, sortie number US/31GR/LOC17. English Heritage (USAAF Photography)

Aerial photograph mosaic of  Halesworth (Holton) airfield , P-47 Thunderbolts of the 56th Fighter  Group are taxying on the perimeter and main runway, 18 April 1944.  Photograph taken by 31st Photographic Squadron, 10th Photographic  Reconnaissance Group, sortie number US/31GR/LOC17. English Heritage  (USAAF Photography). Locations
Royal Air Force Halesworth più semplicemente RAF Halesworth era una base della Royal Air Force sita a 7 miglia (11 km) ad ovest di Southwold, Suffolk, Inghilterra.

L'uso da parte delle United States Army Air Forces
Halesworth è stata costruita nel 1942–1943 per essere utilizzata come base per i bombardieri,  e pertanto dotata di una pista principale di 6,000 ft. (1,8 km) e due piste secondarie lunghe 4,200 ft. (1,3 km). Aveva una pista perimetrale attorno con 51 piazzole per il parcheggio degli aerei e due hangar T-2.  Alloggi per circa 3.000 persone costruiti con prefabbricati in acciaio "Nissen" nell'area sud dela base aerea.

Le unità della USAAF Station Units assegnate a RAF Halesworth erano:
  • 474th Sub-Depot
  • 18th Weather Squadron
  • 328th Station Complement Squadron
  • Headquarters (95th Combat Bomb Wing)

Le unità regolari assegnate alla stazione erano:
  • 1235th Quartermaster Company
  • 1800th Ordnance Supply & Maintenance Company
  • 867th Chemical Company
  • 983rd Military Police Company
  • 2106th Engineer Fire Fighting Platoon
La designazione USAAF del'aereoporto era Station 365 (HA).

56th Fighter Group


Emblema del 56th Fighter Group
 
Il Capitano Walker "Bud" Mahurin del 56th Fighter Group sosta vicino all'ala del suo P-47 Thunderbolt, conversando con il capo del suo personale di terra, lo Staff Sergeant John E. Barnes. L'aereo era stato acquistato grazie ai bond di guerra sottoscritti (per un valore pressapoco equivalente al costo di un caccia) dai cittadini di Atlantic City, New Jersey. Per questo motivo il nome dipinto sulle fiancate dell'aereo era stato scelto dalla città di Atlantic City.

La prima unità ad utilizzare Halesworth è stata il 56th Fighter Group che è arrivato da RAF Horsham St Faith il 9 luglio 1943. I suoi squadroni operativi erano:
A sole 8 miglia dalle coste del Suffolk , Halesworth era in posizione ideale per le attività di scorta da parte dei caccia, per le quali la distanza da percorrere era un elemento critico. Ecco perchè il 56th Fighter Group è stato trasferito lì. Con i suoi Republic P-47 Thunderbolt, il Gruppo ha compiuto numerose missioni sulla Francia, i Paesi Bassi e la Germania, scortando i bombardieri che attaccavano gli impianti industriali, le fabbriche delle armi V, gli approdi dei sottomarini ed altri obiettivi sul continente.
Inoltre il 56th attaccò e bombardò in picchiata aeroporti, truppe, basi logistiche per i rifornimenti, nonchè i sistemi di comunicazione, oltre a compiere missioni di pattugliamento aereo.
Il 56th divenne uno degli squadroni di maggior successo dell'Eighth Air Force, e annoverò alcuni tra i più noti assi dell'aviazione da combattimento tra i quali Francis Gabreski e Robert S. Johnson. Il Gruppo ha avuto il compito di sperimentare alcune delle tattiche di scorta con i Thunderbolt di maggior successo e raccolse molti successi operando da Halesworth.
Il 19 aprile 1944 il Gruppo ha dovuto lasciare la base, perchè serviva ad un nuovo gruppo di B-24 Liberator ed è stato trasferito a RAF Boxted.

Il 489th Bombardment Group (Heavy)
 
Un B-24 Liberator (numero di serie 42-50437) chiamato "Apassionata" del 489th Bomb Group.
   
Il Gruppo dell'Eighth Air Force,  489th Bombardment Group (Heavy), arrivò a RAF Halesworth da Wendover AAF Utah il 1 maggio 1944.  Il Gruppo era assegnato al 20th Combat Bombardment Wing e il numero sulle ali del Gruppo era una  "Circle-W".  I suoi squadroni operativi erano:
  • 844th Bombardment Squadron (4R)
  • 845th Bombardment Squadron (T4)
  • 846th Bombardment Squadron (8R)
  • 847th Bombardment Squadron (S4)

Il 489th condusse i Consolidated B-24 Liberator nel quadro della campagna strategica di bombardamento dell'Eighth Air Force. Il Gruppo ha avuto il battesimo del fuoco il 30 maggio1944, e nei giorni immediatamente successivi si concentrò su bersagli in Francia, per preparare lo sbarco in Normandia.
In un attacco contro le difese costiere vicino a Wimereaux il 5 giugno 1944, l'aereo leader del Gruppo venne colpito seriamente dal fuoco nemico, il suo pilota ucciso ed il vice-comandante del Gruppo, il Lt. Col. Leon R. Vance Jr., che comandava la formazione, fu ferito gravemente; benchè il suo piede destro fosse praticamente inutilizzabile, Vance prese il controllo dell'aereo, guidò il Gruppo al successo nel bombardamento del bersaglio e riportò l'aereo danneggiato fino alle coste dell'Inghilterra, ove ordinò all'equipaggio di gettarsi con il paracadute. Convinto che un uomo ferito sarebbe stato incapace di gettarsi, portò l'aereo sul Canale della Manica ove fu tratto in salvo. Per il suo coraggio in questa missione, Vance ricevette la Medal of Honor.
Il Gruppo ha dato appoggio agli sbarchi in Normandia il 6 giugno 1944, ed in seguito ha bombardato le difese sulla costa, aeroporti, ponti, ferrovie, e siti per la costruzione delle V nelle campagne francesi. Iniziò le missioni di volo sulla Germania in luglio, impegnandosi principalmente nel bombardamento di obiettivi quali le fabbriche, raffinerie e depositi di petrolio, basi militari ed aereoporti a Ludwigshafen, Magdeburg, Brunswick, Saarbrücken, ed altre città fino al novembre 1944.
Altre operazioni includevano la partecipazione ai bombardamenti a saturazione sulle linee tedesche fino allo sfondamento a Saint-Lô in luglio, nel paracadutare cibo alle forze francesi di liberazione ed alle truppe Alleate in Francia durante agosto e settembre, e più tardi, in settembre, nel portare viveri e munizioni in Olanda.
Il 489th Bomb Group ritornò a Bradley AAF Connecticut in novembre 1944 per prepararsi al reimpiego sul teatro del Pacifico. Venne rinominato 489th Bombardment Group (Very Heavy) nel marzo 1945 e fu re-equipaggiato con i Boeing B-29 Superfortress.  Il Gruppo venne messo in pre-allerta per spostarsi oltremare nell'estate del 1945, ma la guerra contro il Giappone finì prima che il Gruppo lasciasse gli USA. Fu poi reso inattivo il 17  Ottobre 1945.


Il 5th Emergency Rescue Squadron



 
Emblema del 5th Emergency Rescue Squadron.
 
Nel gennaio 1945 il 5th Emergency Rescue Squadron venne trasferito a Halesworth da RAF Boxted con speciali P-47s, OA-10 Catalina amfibi e Boeing SB-17 Fortresses equipaggiati con canotti salvagente per salvataggi aria-mare. Il 5th ERS rimase attivo, e compì molte azioni di salvataggio, sino alla fine delle ostilità.


L'aeroporto è stato inoltre utilizzato sino alla fine della guerra come campo operativo d'addestramento per i piloti del North American P-51 Mustang.

Royal Air Force Halesworth or more simply RAF Halesworth is a former Royal Air Force station located 7 miles (11 km) west of Southwold, Suffolk, England.

United States Army Air Forces use
Halesworth  was built in 1942–1943 and was intended for use as a bomber station,  and was built as such with a 6,000 ft. main runway and two secondary  runways of 4,200 ft length.  There was an encircling perimeter track  with 51 hardstands and two T-2 hangars.  Nissen hut accommodations for  about 3,000 personnel were also built south of the airfield.
USAAF Station Units assigned to RAF Halesworth were:
  • 474th Sub-Depot
  • 18th Weather Squadron
  • 328th Station Complement Squadron
  • Headquarters (95th Combat Bomb Wing)

Regular Army Station Units included:
  • 1235th Quartermaster Company
  • 1800th Ordnance Supply & Maintenance Company
  • 867th Chemical Company
  • 983rd Military Police Company
  • 2106th Engineer Fire Fighting Platoon
The airfield was assigned USAAF designation Station 365 (HA).

56th Fighter Group


Emblem of the 56th Fighter Group
 
Captain Walker "Bud" Mahurin of the 56th Fighter Group standing on the port wing of his P-47 Thunderbolt aircraft, conversing with its crew chief, Staff Sergeant John E. Barnes. The aircraft had been "bought" courtesy of war bonds purchased (to a value approximately equivalent to the cost of a fighter) by the citizens of Atlantic City, New Jersey. Consequently, the name painted on the aircraft was chosen by Atlantic City.



The first unit to use Halesworth was the 56th Fighter Group which arrived from RAF Horsham St Faith on 9 July 1943. Its operational squadrons were:
  • 61st Fighter Squadron (HV)
  • 62d Fighter Squadron (LM)
  • 63d Fighter Squadron (UN)
Being only eight miles from the Suffolk coast, Halesworth was ideally  located for escort fighter operations, where range was an important  factor.  For this reason the 56th Fighter Group was moved there.  Flying  Republic P-47 Thunderbolts, the group flew numerous missions over France, the Low Countries,  and Germany to escort bombers that attacked industrial establishments,  V-weapon sites, submarine pens, and other targets on the Continent.
In addition the 56th strafed and dive-bombed airfields, troops,  and supply points; attacked the enemy communications; and flew  counter-air patrols.
The 56th became one of the most outstanding fighter organisations  in the Eighth Air Force, producing many of the top fighter aces  including Francis Gabreski and Robert S. Johnson.  The group was responsible for pioneering most of the successful fighter  escort tactics with the Thunderbolt and had many successes while  operating from Halesworth.
On 19 April 1944 the group had to vacate the airfield as it was needed for a new B-24 Liberator group and was transferred to RAF Boxted.

489th Bombardment Group (Heavy)
 
A B-24 Liberator (serial number 42-50437) nicknamed "Apassionata" of the 489th Bomb Group.
  
The Eighth Air Force 489th Bombardment Group (Heavy) arrived at RAF Halesworth from Wendover AAF Utah  on 1 May 1944.  The group was assgned to the 20th Combat Bombardment  Wing and the group tail code was a "Circle-W".  Its operational  squadrons were:
  • 844th Bombardment Squadron (4R)
  • 845th Bombardment Squadron (T4)
  • 846th Bombardment Squadron (8R)
  • 847th Bombardment Squadron (S4)
The 489th flew the Consolidated B-24 Liberator  as part of the Eighth Air Force's strategic bombing campaign. The group  entered combat on 30 May 1944, and during the next few days  concentrated on targets in France in preparation for the Normandy invasion.
In an attack against coastal defences near Wimereaux on 5 June  1944, the group's lead plane was seriously crippled by enemy fire, its  pilot was killed, and the deputy group commander, Lt. Col.  Leon R. Vance Jr., who was commanding the formation, was severely  wounded; although his right foot was practically severed, Vance took  control of the plane, led the group to a successful bombing of the  target, and managed to fly the damaged aircraft to the coast of England,  where he ordered the crew to bail out; believing a wounded man had been  unable to jump, he ditched the plane in the English Channel and was rescued. For his action during this mission, Vance was awarded the Medal of Honor.
The group supported the landings in Normandy on 6 June 1944, and afterward bombed coastal defences, airfields, bridges, railroads, and V-weapon sites in the campaign for France.  Began flying missions into Germany in July, and engaged primarily in  bombing strategic targets such as factories, oil refineries and storage  plants, marshalling yards, and airfields in Ludwigshafen, Magdeburg, Brunswick, Saarbrücken, and other cities until November 1944.
Other operations included participating in the saturation bombing of German lines just before the breakthrough at Saint-Lô  in July, dropping food to the liberated French and to Allied forces in  France during August and September, and carrying food and ammunition to  the Netherlands later in September.
The 489th Bomb Group returned to Bradley AAF Connecticut in November 1944 to prepare for redeployment to the Pacific theater. Redesignated 489th Bombardment Group (Very Heavy) in March 1945 and was re-equipped with Boeing B-29 Superfortresses.  The group was alerted for movement overseas in the summer of 1945, but  war with Japan ended before the group left the US. Inactivated on 17  October 1945.


5th Emergency Rescue Squadron



 
Emblem of the 5th Emergency Rescue Squadron.
 
Canadian  Vickers OA-10A Catalina Serial Number 44-33987 of the 5th ERS. This  aircraft was built in Canada under a Navy contract as a PBV-1A, then  redesignated when delivered to the USAAF.
In January 1945 the 5th Emergency Rescue Squadron moved to Halesworth from RAF Boxted with special P-47s, OA-10 Catalina amphibians and Boeing SB-17 Fortresses equipped with lifeboats for air-sea rescue work. The 5th ERS remained active, and it conducted many rescues until the end of hostilities.
The airfield was also used until the end of the war as an operational training airfield for North American P-51 Mustang pilots.

 
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